Trang thông tin luận án của NCS Nguyễn Văn Đông
24/03/2025TRANG THÔNG TIN LUẬN ÁN TIẾN SĨ
Tên đề tài luận án tiến sĩ: Quyền sở hữu trí tuệ trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh của tỉnh Bắc Ninh.
Chuyên ngành: Quản lý kinh tế
Mã số: 9.31.01.10
Họ và tên NCS: Nguyễn Văn Đông
Người hướng dẫn khoa học: 1. PGS. TS. Đỗ Anh Tài
2. TS. Vũ Quỳnh Nam
Cơ sở đào tạo: Trường Đại học Kinh tế và Quản trị kinh doanh, Đại học Thái Nguyên.
NHỮNG KẾT QUẢ MỚI CỦA LUẬN ÁN
Về lý luận
Luận án đã tổng hợp và thống nhất một số khái niệm mới về: Sản phẩm mang tên địa danh; Quyền SHTT sản phẩm mang tên địa danh; Quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh và nội dung quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh.
Luận án đã xây dựng khung lý thuyết về quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh. Từ đó đã cập nhật, bổ sung và cụ thể hóa cơ sở lý thuyết cho phân tích, đánh giá quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh.
Kết quả nghiên cứu có cơ sở khoa học này sẽ bổ sung và góp phần làm phong phú lý luận về quyền sở hữu trí tuệ trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh.
Về thực tiễn
- Luận án đi sâu nghiên cứu thực trạng xác lập, quản lý và khai thác quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh của tỉnh Bắc Ninh. Luận án đã tiếp cận đa chiều từ phía nhà quản lý, chủ sở hữu nhãn hiệu, các cơ sở sản xuất kinh doanh và từ phía người tiêu dùng sản phẩm mang tên địa danh để đánh giá được đúng thực trạng từ công tác xác lập, quản lý, khai thác quyền SHTT đến quá trình sản xuất và tiêu thụ sản phẩm đến tay người tiêu dùng; phân tích, đánh giá được cảm nhận, thị hiếu, nhu cầu và những phản ánh khách quan của người tiêu dùng về sản phẩm mang tên địa danh của tỉnh Bắc Ninh, từ đó phân tích, đánh giá những ưu điểm, tồn tại và nguyên nhân của những tồn tại, đề xuất những giải pháp cụ thể, khuyến nghị chính sách có tính khả thi để điều chỉnh trở lại các khâu quản lý, khai thác và các hoạt động sản xuất kinh doanh, nhằm phát huy vai trò của quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh của tỉnh Bắc Ninh. Luận án đã ứng dụng mô hình cấu trúc tuyến tính PLS-SEM để phân tích, đánh giá các yếu tố ảnh hưởng đến quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh dựa trên các đánh giá, cảm nhận của người tiêu dùng đối với các sản phẩm mang tên địa danh của tỉnh Bắc Ninh, thông qua phân tích mối quan hệ đa chiều giữa các biến: nhận biết sản phẩm, liên tưởng sản phẩm, chất lượng cảm nhận, trung thành với sản phẩm, đặc tính địa phương trong sản phẩm; đây là các biến tương ứng với các yếu tố cốt lõi ảnh hưởng đến quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh, được hình thành, thẩm thấu trong quá trình xác lập, quản lý và khai thác quyền SHTT của mỗi sản phẩm, tạo lên giá trị tài sản thương hiệu của sản phẩm, phát huy được quyền SHTT trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh, đặc biệt là yếu tố đặc tính địa phương trong sản phẩm.
- Luận án là tài liệu tham khảo hữu ích cho các nhà quản lý tại các địa phương, các cơ quan, đơn vị, học viện, cơ sở đào tạo có thể tham khảo trong triển khai thực tế, trong quản lý, trong công tác đào tạo, bồi dưỡng các vấn đề liên quan đến quyền sở hữu trí tuệ trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh.
KHẢ NĂNG ỨNG DỤNG TRONG THỰC TIỄN
Kết quả nghiên cứu ở Chương 1, Chương 2, Chương 3 của Luận án là tài liệu tham khảo cho cán bộ giảng dạy, nhà khoa học, và sinh viên thuộc các trường đại học, viện nghiên cứu khối ngành Kinh tế nói chung và chuyên ngành Quản lý kinh tế nói riêng.
Kết quả nghiên cứu ở Chương 4, Chương 5 của Luận án là tài liệu tham khảo tốt phục vụ cho các nhà quản lý ở các cơ quan hoạch định và thực thi chính sách để phát huy quyền sở hữu trí tuệ trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh ở trung ương và các tỉnh. Kết quả này cũng có thể được sử dụng làm căn cứ quan trọng cho tỉnh Bắc Ninh vận dụng để đưa ra những giải pháp nhằm phát huy quyền sở hữu trí tuệ trong phát triển sản phẩm mang tên địa danh trên địa bàn.
NHỮNG VẤN ĐỀ CÒN BỎ NGỎ CẦN TIẾP TỤC NGHIÊN CỨU
Luận án chưa đề cập và nghiên cứu về quyền sở hữu trí tuệ sản phẩm mang tên địa danh trong lĩnh vực thương mại điện tử, sản phẩm văn hóa dựa trên quyền tác giả và quyền liên quan, cũng như các sản phẩm di sản văn hóa phi vật thể.
Một số nội dung cần có nghiên cứu sâu hơn về kênh tiêu thụ sản phẩm mang tên địa danh; nghiên cứu sự thay đổi về chất lượng, số lượng và chủng loại sản phẩm mang tên địa danh trước và sau khi được bảo hộ quyền SHTT; nghiên cứu sâu về sự thay đổi trong hành vi, nhận thức của người sản xuất, người quản lý sản phẩm mang tên địa danh trước và sau khi được bảo hộ../.
PH.D. DISSERTATION INFORMATION
Ph.D Dissertation Title: Intellectual property rights in developing products named after places in Bac Ninh province.
Major: Economic management
Code: 9.31.01.10
PhD. Candidate: Nguyen Van Dong
The Scientific supervisor: |
1. Associate Professor, Dr. DO ANH TAI |
|
2. Dr. VU QUYNH NAM |
Training institution: University of Economics and Business Administration, Thai Nguyen University.
THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS
Regarding the theory:
The thesis has synthesized and unified a number of new concepts on: Products named after places; Intellectual property rights of products named after places; Intellectual property rights in the development of products named after places and the content of intellectual property rights in the development of products named after places.
The thesis has built a theoretical framework on intellectual property rights in the development of products named after places. From there, it has updated, supplemented and specified the theoretical basis for the analysis and evaluation of intellectual property rights in the development of products named after places.
The results of this scientifically based research will supplement and contribute to enriching the theory of intellectual property rights in the development of products named after places.
In practice
The thesis deeply studies the current status of establishing, managing and exploiting intellectual property rights in developing products named after places in Bac Ninh province. The thesis has approached from multiple perspectives from managers, brand owners, production and business establishments and consumers of products named after places to accurately assess the current situation from the establishment, management and exploitation of intellectual property rights to the production and consumption process of products to consumers; analyze and evaluate the feelings, tastes, needs and objective reflections of consumers on products named after places in Bac Ninh province, From there, analyze and evaluate the advantages, shortcomings and causes of the shortcomings, propose specific solutions, recommend feasible policies to adjust the management, exploitation and production and business activities, in order to promote the role of intellectual property rights in developing products named after places in Bac Ninh province. The thesis has applied the PLS-SEM linear structure model to analyze and evaluate the factors affecting intellectual property rights in developing products named after places based on the evaluations and feelings of consumers towards products named after places in Bac Ninh province, Through analyzing the multidimensional relationship between variables: product recognition, product association, perceived quality, product loyalty, local characteristics in the product; these are variables corresponding to the core factors affecting intellectual property rights in the development of products named after places, formed and absorbed in the process of establishing, managing and exploiting intellectual property rights of each product, creating the value of the product's brand assets, promoting intellectual property rights in the development of products named after places, especially the local characteristics factor in the product.
The thesis is a useful reference document for managers in localities, agencies, units, academies, and training institutions to refer to in practical implementation, in management, in training and fostering issues related to intellectual property rights in developing products named after places.
APPLICABILITY IN PRACTICE
The research results in Chapter 1, Chapter 2, Chapter 3 of the Thesis are reference materials for lecturers, scientists, and students of universities, research institutes in the field of Economics in general and Economic Management in particular.
The research results in Chapter 4 and Chapter 5 of the Thesis are good reference documents for managers in agencies that plan and implement policies to promote intellectual property rights in developing products named after places at the central and provincial levels. These results can also be used as an important basis for Bac Ninh province to apply to propose solutions to promote intellectual property rights in developing products named after places in the area.
SOME ISSUES FOR FURTHER RESEARCH
The thesis has not mentioned and researched the intellectual property rights of products bearing place names in the field of e-commerce, cultural products based on copyright and related rights, as well as intangible cultural heritage products.
Some contents need to have more in-depth research on the consumption channels of products named after places; research on changes in quality, quantity and types of products named after places before and after being protected by intellectual property rights; in-depth research on changes in behavior and awareness of producers and managers of products named after places before and after being protected.
PH.D. DISSERTATION INFORMATION
Ph.D Dissertation Title: Intellectual property rights in developing products named after places in Bac Ninh province.
Major: Economic management
Code: 9.31.01.10
PhD. Candidate: Nguyen Van Dong
The Scientific supervisor: |
1. Associate Professor, Dr. DO ANH TAI |
|
2. Dr. VU QUYNH NAM |
Training institution: University of Economics and Business Administration, Thai Nguyen University.
THE NEW SCIENTIFIC FINDINGS
Regarding the theory:
The thesis has synthesized and unified a number of new concepts on: Products named after places; Intellectual property rights of products named after places; Intellectual property rights in the development of products named after places and the content of intellectual property rights in the development of products named after places.
The thesis has built a theoretical framework on intellectual property rights in the development of products named after places. From there, it has updated, supplemented and specified the theoretical basis for the analysis and evaluation of intellectual property rights in the development of products named after places.
The results of this scientifically based research will supplement and contribute to enriching the theory of intellectual property rights in the development of products named after places.
In practice
The thesis deeply studies the current status of establishing, managing and exploiting intellectual property rights in developing products named after places in Bac Ninh province. The thesis has approached from multiple perspectives from managers, brand owners, production and business establishments and consumers of products named after places to accurately assess the current situation from the establishment, management and exploitation of intellectual property rights to the production and consumption process of products to consumers; analyze and evaluate the feelings, tastes, needs and objective reflections of consumers on products named after places in Bac Ninh province, From there, analyze and evaluate the advantages, shortcomings and causes of the shortcomings, propose specific solutions, recommend feasible policies to adjust the management, exploitation and production and business activities, in order to promote the role of intellectual property rights in developing products named after places in Bac Ninh province. The thesis has applied the PLS-SEM linear structure model to analyze and evaluate the factors affecting intellectual property rights in developing products named after places based on the evaluations and feelings of consumers towards products named after places in Bac Ninh province, Through analyzing the multidimensional relationship between variables: product recognition, product association, perceived quality, product loyalty, local characteristics in the product; these are variables corresponding to the core factors affecting intellectual property rights in the development of products named after places, formed and absorbed in the process of establishing, managing and exploiting intellectual property rights of each product, creating the value of the product's brand assets, promoting intellectual property rights in the development of products named after places, especially the local characteristics factor in the product.
The thesis is a useful reference document for managers in localities, agencies, units, academies, and training institutions to refer to in practical implementation, in management, in training and fostering issues related to intellectual property rights in developing products named after places.
APPLICABILITY IN PRACTICE
The research results in Chapter 1, Chapter 2, Chapter 3 of the Thesis are reference materials for lecturers, scientists, and students of universities, research institutes in the field of Economics in general and Economic Management in particular.
The research results in Chapter 4 and Chapter 5 of the Thesis are good reference documents for managers in agencies that plan and implement policies to promote intellectual property rights in developing products named after places at the central and provincial levels. These results can also be used as an important basis for Bac Ninh province to apply to propose solutions to promote intellectual property rights in developing products named after places in the area.
SOME ISSUES FOR FURTHER RESEARCH
The thesis has not mentioned and researched the intellectual property rights of products bearing place names in the field of e-commerce, cultural products based on copyright and related rights, as well as intangible cultural heritage products.
Some contents need to have more in-depth research on the consumption channels of products named after places; research on changes in quality, quantity and types of products named after places before and after being protected by intellectual property rights; in-depth research on changes in behavior and awareness of producers and managers of products named after places before and after being protected.
BÀI VIẾT LIÊN QUAN
+ Thông báo điều chỉnh lịch thi K19 hệ ĐHCQ học kỳ 2 năm học 2024 - 2025
+ Thông báo tuyển sinh đào tạo từ xa trình độ đại học đợt 1 năm 2025
+ Thông báo nhận đơn xin Hoãn thi, Đổi ca thi, Thi ghép cùng sinh viên khoá 19 hệ Đại học chính quy học kỳ 2 năm học 2024 - 2025
+ Lịch thi K19 hệ ĐHCQ học kỳ 2 năm học 2024 - 2025